جستجو
نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت 09111376298

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت 09111376298

فهرست مطالب

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت 09111376298

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت 09111376298، با توجه به این موضوع که نصب کولر اسپلیت کاری بسیار تخصصی بوده، شرکت فنی مهندسی گیل سرما هر ساله دوره های ویژه برای تکنسین های خود برگذار نموده تا بهترین نوع خدمات به مشتریان گرامی را عرضه نماید. در نصب کولر گازی اسپلیت تکنسین باید مهارت و تجربه کافی را داشته باشد.

اگر نصب کولر گازی و اسپلیت به درستی و توسط تکنسین مجرب انجام شود دستگاه در بهترین شرایط خود کار خواهد نمود و مصرف کننده هیچ مشکلی با کولر گازی و اسپلیت خود نخواهد داشت. اگر نصب دستگاه توسط نصاب مبتدی و بی تجربه انجام شود مصرف کننده را به مشکلات بسیار زیادی دچار خواهد کرد.

از جمله اشتباهاتی که توسط نصاب مبتدی و بی تجربه دیده میشود:

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت 09111376298

عدم رعایت فاصله مناسب واحد بیرونی و عدم چینش صحیح.

استفاده از پریز و دوشاخه برای برق اصلی کولر گازی و اسپلیت.

اشتباه در نصب یونیت بیرونی در کنج دیوار.

عدم رعایت فاصله مناسب یونیت بیرونی، از پشت تا دیوار.

نصب پنل در مکان نامناسب و عدم توزیع برودت مناسب.

عدم استفاده از خم کن یا فنر لوله مسی.

نصب یونیت بیرونی در فضای بسته.

استفاده نکردن از تله روغن.

استفاده از شلنگ درین کمتر از سایز استاندارد.

عدم رعایت فاصله استاندارد از کف.

جوشکاری نامناسب و سوزاندن لوله مسی.

عدم استفاده از کابل ارتباطی و کابل تغذیه مناسب و خیل از موارد دیگر که باعث عدم بهره وری از کولر گازی و اسپلیت برای مصرف کننده خواهد داشت و حتی باعث سئختن کمپرسور کولر گازی خواهد شد.

آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت

آموزش نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت، از جمله موضوعات آموزشی  تئوری و عملی که در کلاسهای سالیانه  شرکت فنی مهندسی گیل سرما برای تکنسینهای این شرکت برگذار میشود شامل موارد زیر است.

مراحل نصب سیستمهای کولر گازی اسپیلت:

1. نصب واحد داخلی.

2. نصب واحد بیرونی.

3. لوله کشی.

4. راه اندازی.

توجه به نکات ایمنی زیر برای نصب دستگاه الزامیست:

قبل از نصب یونیت حتماً از مناسب بودن شرایط سیم کشی ،برق، آمپراژ مجاز فیوزها سیمها، پریزها و کنتور محل نصب اطمینان حاصل نمایید.

جهت جلوگیری از شوک احتمالی ناشی از اتصال برق می بایستی از سیم اتصال زمین استفاده شود.

در زمان کار کردن دستگاه، هرگز دستگاه را از برق نکشید.

یونیت خارجی را هرگز در مجاورت مکانهایی که احتمال نشت گازهای اشتعال زا باشد نصب نکنید.

برای نصب یونیت خارجی باید به موارد زیر توجه داشت:

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت، محل نصب یونیت خارجی باید به نحوی انتخاب شود که هوای خروجی و صدای حاصل از دستگاه مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند. دستگاه باید در محلی نصب شود که براحتی هوای مورد نیاز توسط آن دمیده شود. در صورت عدم رعایت این نکته هوای دمیده شده از کندانسور مجدد برگشت میشود و باعث اورلود کمپرسور خواهد شد. بدین منظور رعایت فواصل زیر ضروری می باشد.

خروجی و ورودی دستگاه نباید پوشانیده شوند.

محل نصب باید استحکام لازم را جهت تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.

در محل نصب نباید خطر نشت گازهای قابل اشتعال وجود داشته باشد.

در صورت نصب یونیت روی بالکن یا لبه پنجره به علت وجود ارتعاشات کمپرسور از لرزه گیر مناسب یا در صورت نیاز از منجیب استفاده کنید و در صورت استفاده از اتصال پیچ و مهره در اسکلت نگهدارنده یونیت داخلی حتماً از واشر فنری استفاده کنید. حتماً توجه فرمایید که یونیت خارجى حتى المقدور نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد.

تابش مستقیم آفتاب باعث کاهش راندمان کاری کندانسور شده و در عملکرد سرمایی کولر تاثیر منفی خواهد گذاشت. در شرایطی که محل نصب جایگزین دیگری ندارد از آفتابگیر استفاده نمایید. یونیت خارجی را در نزدیکی خروجی فنهای اگزاست دودکش هود آشپزخانه و محل های آلوده به ذرات معلق در هوا نصب نکنید.

این ذرات و چربیها باعث کثیف شدن سطح کویل کندانسور شده و ضریب انتقال حرارت آن را کاهش می دهد فضای لازم جهت انجام عملیات سرویس و تعمیرات را در اطراف یونیت خارجی در نظر داشته باشید.

در صورت نصب چند دستگاه یونیت خارجی کنار هم فاصله جانبی حداقل ۸۰ سانتیمتر را رعایت فرمایید. یونیتهای خارجی در صورت مجاورت بصورت موازی تحت تاثیر هوای خروجی یکدیگر قرار می گیرند. از اطلاعات موجود در نمودار فواصل لوله گذاری جهت تعیین فاصله مناسب یونیت خارجی و داخلی
استفاده کنید.

پس از نصب از تراز بودن یونیت اطمینان حاصل کنید. در صورت نصب یونیت خارجی روی بام و شیروانی و نیاز به سوراخ کردن سقف جهت عبور لوله به سمت پایین بعد از نصب لوله ها حتماً محل سوراخ را با خمیر مخصوص آببندی کنید.

فضای لازم جهت انجام عملیات سرویس و تعمیرات را در اطراف یونیت خارجی در نظر داشته باشید در صورتیکه دستگاه دارای حالت گرمایشی، باشد درپوش تخلیه آب یونیت خارجی را نصب و مسیر مناسبی برای تخلیه آب درنظر بگیرید. در شرایطی که یونیت خارجی در ارتفاعی بالاتر از یونیت داخلی نصب شود برای اطمینان از روغنکاری صحیح دستگاه در ابتدای روشن شدن باید ۵ متر به ۵ متر از تله روغن استفاده شود.

نصب یونیت داخلی

از نصب یونیت داخلی در مجاورت وسائل گرمازا، از قبیل ،بخاری شوفاژ سیستمهای رطوبت زا و اجاق گاز خودداری کنید.بسته به وضعیت خاص دیوارها و سقف فواصل لازم را جهت انجام تعمیرات و سرویس آنی در نظر گرفته و به فواصل توصیه شده اضافه کنید. فاصله توصیه شده از اطراف را با توجه به راهنمای دستگاه رعایت کنید.

قبل از انجام هر نوع سوراخ کاری نقشه صفحه پشتی و موقعیت سوراخ ها را با مداد روی دیوار مشخص کنید. برای نصب پنل پشتی به فواصل داده شده در کاتالوگ دستگاه توجه کنید. قبل از سوراخ کردن با مته های بزرگتر یا گرد بر از مته راهنما استفاده کنید. جهت ایجاد سوراخ عبور لوله و سیم ها از گردبر مخصوص استفاده کنید.

قبل از نصب صفحه نگهدارنده پشتی یونیت داخلی به جنس و مصالح دیوار توجه کنید. در صورتی که دیوار از نوع پیش ساخته و گچی باشد. با احتیاط بیشتری سوراخ کاری کنید و از رولپلاک سایز بزرگتر استفاده کنید. در صورتیکه آجر بکار رفته در دیوار از نوع سفال باشد مراقب شکستگی ناگهانی سفال در زمان سوراخ کاری باشد.

در چنین مواردی از حالت چکشی دریل استفاده نکنید. در نصب صفحه پشتی از پیچ و رولپلاک کوتاهتر ولی زخیم تر استفاده کنید در صورت نصب روی دیوارهای کاذب چوبی و یا پارتیشن های پلاستیکی از پیچ خودکار مناسب یا پیچ و مهره و واشر فنری استفاده کنید. سوراخ عبور لوله ها باید با کمی شیب به سمت بیرون ایجاد شود.

حتماً توجه کنید که به وضعیت خروجی لوله آب کندانس شده توجه کنید و هر گونه نشتی از محل اتصالات باعث تخریب رنگ و تبله کردن دیوار خواهد شد. لوله تخلیه، آب لوله های اصلی و سیستم برق را بصورت یک مجموعه لوله با نوار لنت پولی اتیلن نوار پرایمر جفت جور کنید. توجه شود حتماً لوله تخلیه بگونه ای باشد که تخلیه آب براحتی صورت بگیرد.

حتماً وضعیت خروجی لوله آب کندانس شده توجه کنید و هرگونه نشتی از محل اتصالات باعث تخریب رنگ دیوار خواهد شد. زمان نصب یونیت روی صفحه پشتی ابتدا مجموعه لوله را از داخل سوراخ عبور داده و بعد یونیت را نصب کنید. ورودی و خروجی هوای دستگاه نباید مسدود شود در غیر این صورت جریان هوای خنک به همه قسمتهای اتاق نخواهد رسید و در عملکرد کولر اختلال ایجاد خواهد شد.

در حین نصب حتماً به وضعیت ظاهری نصب توجه شود تا محل قرارگیری لوله ها و اتصالات زیبایی محیط نصب را تحت الشعاع قرار ندهد سرویسکاران عزیز باید توجه داشته باشند که با نصب نامناسب و ایجاد اشکال در دکور منزل یا محل کار مشتری باعث نارضایتی مشتری نشوند.

لوله کشی و آماده سازی لوله ها

لوله کشی و آماده سازی لوله ها

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت، پس از نصب یونیت های داخلی و خارجی نوبت به لوله کشی می رسد. در این مرحله دو یونیت توسط لوله مسی به یکدیگر اتصال داده میشوند همواره لوله حاوی مایع (رفت) قطر کوچکتری نسبت به لوله گاز (برگشت) دارد. برای آماده سازی لوله ها توجه به نکات زیر ضروری می باشد.

ابتدا فاصله بین یونیت خارجی و داخلی را به دقت اندازه گیری کنید میتوانید اول روی دیوارها را با استفاده از مداد و خط کش خط کشی کرده و سپس با قرار دادن متر روی خطوط کشیده شده که مشخص کننده محل عبور لوله ها میباشند فاصله های غیر مستقیم را اندازه گیری کنید. در هنگام برش لوله ۱۰٪ بیشتر از فاصله اندازه گیری شده لوله را برش دهید.

لوله را با زاویه صفر درجه ببرید، برش زاویه دار، محدب یا مقعر باعث بروز نشتی گاز مبرد خواهد شد از لوله بر دیسکی در خصوص برش لوله های مسی استفاده کنید استفاده از اره آهنبر برای برش لوله علاوه بر دندانه دار شدن مقطع لوله باعث نفوذ براده و پلیسه داخل لوله می شود. هنگام استفاده از لوله بر دیسکی از روغن استفاده نکنید.

از ابزار مناسب جهت برطرف کردن پلیسه در مقطع لوله استفاده کنید، حتماً مطمئن شوید که پلیسه داخل لوله نفوذ نمی کند جهت پرهیز از نفوذ پلیسه در زمان پلیسه گیری، لوله را سرپایین بگیرید و یا با پر کردن لوله با یک پارچه تمیز پلیسه گیری را انجام دهید و سپس پارچه را با احتیاط و به صورت سرپایین خارج کنید.

پس از بریدن لوله و برطرف کردن پلیسه داخلی ابتدا مهره برنجی را از لوله رد کرده و سپس توسط لاله کنسر لوله را لاله کنید میزان بیرون آمدگی لوله از سطح قالب ابزار حدود ۵ میلیمتر برای R22 می باشد. برای اطمینان از عدم نشتی باید لالهٔ سر لوله یکنواخت صاف و بدون ترک .باشد. در صورت مشاهده هر یک از این موارد باید مراحل برش و لاله کاری مجدد تکرار شود.

در صورتی که سیستم از گاز R410A استفاده میکند باید برای لاله زنی از ابزار مخصوص این مبرد (نوع کلاچی) استفاده شود. در صورتی که بخواهد از ابزار معمولی برای لاله کردن لوله مسی با مبرد R410 استفاده کنید میزان بیرون آمدگی لوله از سطح قالب بیشتر میباشد.

برای اتصال بهتر مهره را روی لوله زبانه دار بطور مستقیم قرار دهید و در لحظه اول مهره اتصال را بدون فشار ببندید تا کامل جفت شوند. پس از سفت کردن مهره توسط دست به کمک دو آچار معمولی و آچار ترک مهره را سفت کنید.

در صورتی که بستن مهره ها بیشتر از حد مجاز باشد امکان نشتی وجود خواهند داشت. میتوانید از آچار ترکمتر دار استفاده کنید. توجه شود برای R410A با توجه به فشار کاری بالاتر باید از مهره های مخصوص استفاده کرد و گشتاورهای سفت کردن برای آن متفاوت است. مجموعه لوله را از قسمت اتصالی به یونیت داخلی تا قسمتی که وارد سوراخ دیوار میشود بصورت کامل نوار پیچ کنید.

با توجه به راهنمای دستگاه حداکثر طول لوله کشی افقی و عمودی مشخص می شود که این امر در بازدهی دستگاه تأثیر مستقیم داشته و باید رعایت شود باید توجه داشت میزان گاز اولیه در یونیت خارجی برای طول مشخصی از لوله کشی کافی بوده و بیشتر از آن باید به ازای هر متر اضافی از لوله مقدار مشخصی از مبرد را با توجه به راهنمای دستگاه تزریق کرد.

تخلیه و راه اندازی دستگاه

نصب کولر اسپلیت در رشت

نصب کولر گازی و اسپلیت در رشت، اگر برای اولین بار سیستم نصب می‌شود یونیت خارجی حاوی گاز مبرد می باشد و بنابراین نیاز به تخلیه هوای داخل یونیت داخلی و لوله ها می باشد. روی یونیت خارجی دو نوع شیر نصب می شود که به نامهای شیر ۲ راهه و ۳ راهه معروف می باشند. در نوع سه راهه یک شیر سوزنی برای اتصال گیج فشار وجود دارد معمولاً شیر طرف گاز ۳ راهه و طرف مایع ۲ راهه می‌باشد.

برای تخلیه دستگاه باید از پمپ وکیوم استفاده کرد. روش دیگر برای تخلیه سیستم استفاده از خود مبرد می باشد که در این روش با وصل کردن کپسول مبرد به یک شیر سرویس و باز کردن آن همزمان سوزنی شیر دیگر را فشار می دهیم تا فشار گاز مبرد داخل کپسول باعث بیرون رانده شدن هوا از لوله ها و یونیت داخلی شود شیر سوزنی را تا زمانی نگاه میداریم که مبرد از آن خارج شود.

این روش علاوه بر اینکه باعث آلودگی محیط زیست می شود در بیرون راندن قطرات آب (در صورت وجود موثر نمی باشد) بنابراین استفاده از این روش امروزه مردود بوده و بهترین کار استفاده از پمپ وکیوم برای تخلیه سیستم می باشد.

استفاده از پمپ وکیوم (خلاء) جهت تخلیه لولهها و یونیت داخلی از هوا و رطوبت

از پمپ تخلیه (وکیوم) فقط برای خارج کردن هوا از سیستم استفاده کنید. از هیچ نوع حلالی در حين عمل تخلیه استفاده نکنید. بعد از نصب لوله ها بین یونیت داخلی و خارجی (در این حالت شیرهای سرویس بسته است) شیلنگ آبی گیج فشار پائین منفیلد (گیج دو قلو) را به شیر سرویس شیر سه راهه و شیلنگ زرد (شیلنگ وسطی گیج) را به پمپ وکیوم وصل کنید.

یمپ را به مدت یک ربع تا نیم ساعت روشن کنید (عقربه گیج تا ۳۰ اینچ جیوه پائین بیاید). شیر گیج دو قلو را ببندید و پمپ را خاموش کنید عقربه گیج تا ۵ دقیقه نباید تغییری داشته باشد در این صورت تخلیه (وکیوم) دستگاه کامل است . می توانید ابتدا شیر رفت دستگاه را باز کنید سپس شیر برگشت را و در نهایت شیلنگ ها را از شیر و پمپ تخلیه جدا کنید.

پس از وارد شدن گاز دستگاه به لوله ها و بستن درپوش شیر آلنی و سوزنی می توانید در نقاط اتصالی یونیت داخلی و خارجی در دو سر لوله ها وجود نشتی ها را با استفاده از آب و صابون چک کنید. نشت یابی به این طریق مناسب تر و به صرفه تر از وضعیتی است که با کپسول گاز مبرد اقدام به تست نشت یابی می کنید.

تذکر:

تخلیه سیستم از هوا و رطوبت موجود در سیکل تبرید بسیار ضروری است. وجود رطوبت در سیستم باعث بد عمل کردن و کاهش کارائی کمپرسور میشود
در صورتیکه در سیستم کولر شما گاز مبرد وجود نداشته باشد، حتما شیر سرویس ها در هنگام وکیوم دستگاه کامل باز باشد.

استفاده از پمپ وکیوم (خلاء) جهت تخلیه کامل سیستم

در صورتی که بخواهید کل سیستم را وکیوم کنید روند کار مانند قبل میباشد با این تفاوت که هر دو شیر سرویس باز می باشند.

طریقه شارژ دستگاه

در صورت پر بودن یونیت خارجی از گاز مبرد معمولا این گاز برای حداکثر ۵ متر لوله اتصالی به یونیت داخلی کفایت می کند. به ازاء هر یک متر لوله مازاد بر ۵ متر فاصله استاندارد ۲۱ گرم گاز بیشتر تزریق کنید. در صورتیکه میخواهید گاز بیشتر به یونیت تزریق کنید به نوع مبرد توصیه شده برای دستگاه توجه کنید.

اخطار!

هرگز کپسول مبرد را در حالت مایع یا سرد شارژ نکنید.جهت رسیدن به فشار بالای مورد نیاز کپسول مبرد با آب گرم حدود ۴۲ درجه سلسیوس کپسول را گرم کنید. هرگز از شعله مستقیم یا بخار داغ برای گرم کردن کپسول استفاده نکنید.

جمع کردن گاز سیستم

در زمانی که کولر در حال کار کردن است در صورتی که کولر نیاز به جابجایی جهت نصب در محلی دیگر یا تعمیرات داشته باشد میتوان گاز دستگاه را به روش زیر جمع آوری کرد و عملیات تعمیر یا جابجایی دستگاه را انجام داد.

کولر در حال کار کردن میباشد و شیر سرویسهای دوراهه و سه راهه کاملاً باز است. درپوش شیر سرویس ها را باز کنید. حتماً توسط آچار آلن شیر برگشت را کنترل کنید تا از باز بودن آن مطمئن شوید. در صورتی که کولر خاموش است می بایست کولر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روشن شود و کار کند سپس شیلنگ گیج فشار پایین را به شیر سوزنی شیر سرویس سه راهه متصل کنید(شیرهای گیج کاملا بسته است).

توسط آچار آلن شیر سرویس رفت شیر دو راهه را کاملاً ببندید. هنگامی که عقربه گیج فشار به زیر صفر تا حد (وکیوم) پائین آمد شیر برگشت را کاملاً ببندید. دستگاه را خاموش کنید و در این وضعیت شما می‌توانید شیلنگ گیج را از شیر سرویس جدا کنید. در این وضعیت میتوانید لوله های دستگاه را از یونیت‌ها جدا کنید و عملیات جابجایی یا تعمیر دستگاه را انجام دهید.